Pagina's

vrijdag 30 mei 2008

Congres 29 Mei 2008

Web Analytics staat op de kaart. Het bezoekersaantal heeft dit wel laten zien. Het krijgt steeds meer de aandacht die het verdient en wij krijgen steeds meer inzicht in de verschillende metrics en de toepassing hiervan.

Kers op de taart was natuurlijk Avinash die op een zeer inspirerende, humoristische en persoonlijke wijze zijn visie op web analytics gaf. Ik had de presentatie al een paar maal op You Tube gezien maar live is altijd beter. “Web Analytics gaan we sexy maken” weg met het suffe en stoffige imago, geen bakken met data maar metrics die je laten zien of iets “good” is of “sucks” in een oogopslag. En alles kan je meten er zijn geen excuses meer.

Naast deze top presentatie nog geluisterd naar Independer, Ditzo, Hotelspecials en Stichting Kijkonderzoek. Mooi om te zien hoe Ditzo (onderdeel van Fortis) in de korte tijd een heel merk heeft opgestart. Mijn interesse ging uit naar de database en de integratie van offline en online data. De bronnen die Ditzo gebruikt zijn allen gekoppeld en ik denk dat ze in de toekomst hier mooie dingen mee kunnen doen. Ze werken met Omniture en besteden alles uit ook ander specialisme besteden ze uit met kort termijn contracten zo blijf je flexibel en onafhankelijk.

De dag werd afgesloten met een pre-publish van het onderzoek onder web analisten. De steekproef was nog niet hoog maar een goed initiatief die de markt in kaart brengt met betrekking tot web analytics.

Voor ons genoeg stof tot nadenken en de volgende dag gelijk de dashboards opgestart en nieuwe gebouwd. Configuratie iets anders gezet en draaien maar “ Web Analytics Rules”