Pagina's

dinsdag 26 mei 2009

Toekomst van webanalytics?

Maandag 19 mei 2014 kwart over zeven ‘s ochtends

“….zonnig met een maximale temperatuur van 23 graden….vanuit Sneek Oant Moan!” klinkt uit mijn autoradio. Het is lekker rustig op de weg merk ik op en in ik geniet nog even na van een heerlijk weekend. Ik stap de auto uit en verbind deze aan de oplader, ik loop vervolgens fluitend naar kantoor. Mijn i Phone meldt dat er een email is binnengekomen met het onderwerp “Actielijst FBTO deze week”.

Ik open de email en zie een lijst met acties, prioriteringen en namen van mij en mijn collega’s. Er staat tevens een link in naar het FBTO dashboard, deze klik ik aan. En voor mij verschijnt een real time dashboard, die de handel, bezoek, selfservice en performance laat zien van FBTO. Een goede dag gisteren denk ik bij mezelf. Toename in conversie een significante stijging in aanvragen en de klantwaarde is wederom gestegen.

Ik loop gelijk naar mijn team. In zes jaar zijn we gegroeid van 1 webanalist naar een team met 4 mensen die ervoor zorgen dat we onze kanalen optimaal benutten door factbased te werken. Mijn vier teamleden hebben ieder een aandachtsgebied en team met mensen. Jeroen houdt zich bezig met de externe data en customer value, Carolien is onze behavior expert, Esther focust zich op onze extern pressence en Marc is senior customer insight expert. Ik zie dat ze al druk doende zijn met hun actielijsten die ze net op hun iPhone hebben ontvangen.

Alle data die we hebben zijn gekoppeld. De online data uit Speedtrap, klantdata uit onze verkoopsystemen, de online survey, en de externe data met markt- en concurrentie gegevens met behulp van GFK en andere bronnen. Alles geïntegreerd in een SAS omgeving.

Cappucino lijkt me wel lekker en ik druk op de ronde rode knop. Ik neem plaats achter mijn buro en neem rustig de actielijst door. De eerste actie, met hoge prioriteit heet “Pageload inlog Mijn FBTO sterk afgenomen effect op verkopen significant”. Ik zie dat de inlogpagina voor het Mijn FBTO domein een te hoge pageload heeft. De conversie neemt tevens ook af voor deze groep mensen. Actie is gewenst. Ik bevestig de melding en hierdoor wordt er gelijk een afspraak over een uur met alle betrokkenen gepland. Daarbij wordt gelijk een rapport bijgevoegd met alle informatie waarop de melding is gebaseerd.

Ik doe twee zakjes suiker in mijn cappuccino en neem een flinke slok. De volgende actie op mijn iPhone meldt “Performance website zaterdag 21 mei sterk afwijkend van week daarvoor”
De website kende die dag op alle fronten een dramatisch resultaat. Niet verwonderlijk gezien de nieuwsberichten van die dag. Heel Nederland zat voor de buis toen bekend werd dat er leven is gevonden op Mars. De beelden spraken voor zich en wat we allemaal al hadden verwacht kwam uit. Ik haal de actie eruit en stuur een melding naar alle betrokkenen met mijn opmerking. Ik hoor op de afdeling dat we al weer goed bezig zijn vandaag. De geluiden vliegen me om de oren.

Alle verkopen worden namelijk real time gemeten en vertaald in geluiden bij ons op de afdeling. Daar gaat weer een ambulance weer een zorgverzekering in de pocket schiet door mijn hoofd.
Snel weer terug naar mijn actielijst en daarin lees ik “Testcase Autoverzekering significant”. “Yes” schreeuw ik in mijn hoofd de test is afgerond. Een mooi resultaat wederom. Deze complexe experience test hebben we twee weken geleden live gezet. Nu al resultaat en ik lach in mezelf als ik merk dat het winnende scenario weer laat zien dat we het aanvankelijk bij het verkeerde eind hadden. Ik druk op activeer en zie dat het winnende scenario live wordt gezet op de website. Er gaat een melding naar iedereen met het resultaat. We hebben EUR 150.000 meer omzet dit jaar door deze aanpassing.

Ik krijg gelijk een email van mij baas, die heerlijk aan het genieten is in Barcelona, met de opmerking “Ik ben gelijk van mijn longboard gestapt…complimenten aan iedereen. Mijn vakantie wordt alleen maar leuker met deze berichten. Net een bericht van de directie dat ze met verbazing (winnend scenario) maar vooral met trots de email lazen. TOP!! ”

Ik neem de actielijst verder door en handel de acties verder af ten slotte besluit ik gebak te bestellen voor ons team. Successen moeten immers worden gevierd. Wat een heerlijke baan heb ik toch. Vroeger waren we alleen met de data bezig tegenwoordig met de acties die eruit voorkomen, de veranderingen en optimalisatie van onze kanalen. De hele dag luisteren samen met mijn team naar de klant, bezoekers, markt en concurrenten. Sparren met mijn collega’s over de inzichten en de acties die we daar uit halen. Ik drink mijn cappuccino op, het is nu half negen, en ik loop naar de eerste vergadering die we net hebben belegd. Ik wandel de ruimte binnen en zie iedereen met een big smile, die hebben de email ook van onze baas ontvangen denk ik. Ik start de vergadering, dit wordt wederom een energieke dag bedenk ik glimlachend.