Pagina's

maandag 13 oktober 2008

Online Middelen Matrix

De Online Middelen Matrix

Binnen ons vak zijn we steeds op zoek naar nieuwe inzichten die ons helpen de online strategie in te vullen. De uitdaging is om de organisatie te voeden met informatie welke uiteindelijk resulteert in kennis en actie. In de quest hierna zijn we gekomen tot een model die we graag willen delen en bespreken met collega webanalisten.
Het model, genaamd de ‘ONLINE MIDDELEN MATRIX’, moet inzicht geven in de investeringskeuze in online marketingmiddelen (SEO, SEA, email, etc.). Welke middelen dragen het meeste bij aan het bedrijfsresultaat? Hoe zorgen we dat bepaalde middelen meer gaan dragen aan het bedrijfsresultaat? Moeten we investeren in de hoeveelheid traffic, de kwaliteit van de traffic of klantbeleving op de site? Dit model geeft antwoord op deze vragen en is daarom een essentieel hulpmiddel voor het bepalen van de online strategie. Voor zowel de ‘externe presence’ als de strategie van je ‘winkel’.
Het model combineert een tweetal metrics: traffic en conversie (zie onderstaand figuur). De assen zijn gebaseerd op de doelstelling van de metrics voor een bepaalde periode. De verticale as (y-as) laat in dit geval de traffic van het middel zien waarbij de middellijn de doelstelling is. De horizontale as (x-as) doet hetzelfde met conversie (doelconversies/traffic). De kleur van de bol geeft aan of het middel een positieve ROI heeft, de omvang van de bol geeft bijdrage aan de omzet weer.
Het is een dynamisch model hierin staat de dynamiek tussen de middelen en de targets centraal. Het helpt bij het bepalen van de strategie en keuzes te maken met betrekking tot geld en energie.

De prioriteit is bepaald op basis van de winst die er op korte termijn gehaald kan worden. Middelen met een grote bol en veel traffic verdienen daarom de meeste aandacht op korte termijn. De matrix kan daarom ook uitstekend worden gebruikt keuze op strategisch niveau te maken. Bijvoorbeeld: hoe worden budgetten verdeeld? waar ligt de focus voor online marketeers?
Het ‘magische woord’ in deze analyse is segmentatie. Hoe wordt de traffic naar de site gesegmenteerd, maar ook segmenteren we het gedrag op de website? Een voorwaarde is dus om de analytics tool hierop in te richten. De inzichten die het geeft zijn van grote waarde voor onze organisatie. De eerste acties zijn inmiddels uitgezet op basis van deze analyse. We zijn benieuwd of onze collega webanalisten dezelfde waarde zien in deze matrix of zien jullie nog verbeterpunten? Graag jullie reactie.


Het volledige artikel en model staat op Webanalisten.nl



Geen opmerkingen: