Broken chainOnderstaand artikel is geschreven door Ton Wesselink en gepubliceerd op webanalisten.nl.


Afgelopen week heb ik meegewerkt aan een Expert Review voor 4 travel websites. De resulaten van dit onderzoek werden met de learnings gepresenteerd op het Emerce Insight Travel congres (zie hier voor de presentatie). Eén van de onderdelen van de review is het controleren van de website op broken links. Wat ik bijzonder blijf vinden is dat er altijd broken links zijn. Niet zomaar een verweg verstopte extrene link, nee, echt het niet meer werken van interne hyperlinks waarvan je weet dat veel mensen ze gebruiken. Niet werkende hyperlinks die er voor zorgen dat de bezoeker het proces waarhij mee bezig was niet kan afmaken. Eerst 2 voorbeelden, daarna een overzicht van gratis tools die kunnen worden gebruikt om broken links te voorkomen!

Bij Neckermann staat op de homepage in de rechterkolom een menu met landeninformatie. Wij vonden 2 landen waarvan de link eindigde op een foutmeldingspagina: Hongarije en Kroatië:


Bij Kras wordt er een rss feed gebruikt voor notificatie van… tja, van wat? De browser rss knop werkt niet (404 server foutmelding) en het aanklikken van het rss icoon in het menu brengt je naar een uitleg rss pagina, maar waar bij elke rss link niet werkt (niet om aan te klikken, maar ook niet na copiëren van de link en opvragen in een browser):


In het voorbeeld van Kras zul je echt in je server log files moeten duiken voordat je merkt dat de rss linkjes niet werken. Er is namelijk geen 404 pagina aangemaakt die kan worden gemeten door hun webanalytics oplossing (Google Analytics). Bij Neckermann is er wel een standaard 404 html pagina. Deze wordt ook gemeten door hun sofware (Omniture), maar blijkbaar kijkt er niemand heel actief naar de 404 rapportage.

Er zijn vele soorten scripts in omloop voor het controleren op broken links. Ik wil je graag doorverwijzen naar de meest gebruikte checkers binnen hun eigen niche:

Met het laatst genoemde script kan natuurlijk een geautomatiseerd proces worden ontwikkeld, waarbij bijvoorbeeld wekelijks alle beheerders een email krijgen met niet werkende links op de webpagina. Dit artikel verscheen op webanalisten.nl

Onze reactie hierop

Binnen Speedtrap meten we gewoon de 404 pagina’s met daarbij de referer page en link. Wat we ook uit deze rapportage halen zijn verzonnen urls van mensen. Die hebben het gelezen en proberen dit zo goed mogelijk te reproduceren. Dit is voor ons dan weer voer om redirects aan te maken op de foute url naar de juiste url. Tenslotte gaan we de 404 gebruiken als business alert. Kortom we sturen een bericht bij een 404 en laten een geluid afspelen op de afdeling. Zo kun je met een ogenschijnlijk niet veel zeggend rapport veel acties toepassen die bijdragen aan de optimalisatie van je website.


Bovenstaande illustraties laten zien dat het pakket niet het verschil maakt maar de mensen die ermee werken.