Pagina's

dinsdag 4 mei 2010

7 regels voor een betere landingspagina!

Ik heb een artikel gelezen van Oli Gardner. Een interessant artikel over verleiding van bezoekers die terecht komen op jouw landingspagina’s. De moeite waard om te vertalen en hier te publiceren.

Het gaat uit van de volgende 7 regels.

7 technieken toto verleiding

1. Wees niet subtiel

De call to action op de landingspagina is het belangrijkste. Om dit tevens duidelijk te maken aan de bezoeker mag je best onbeleefd zijn en wijzen. Geef met je design aan waar de CTA is. wijzen naar de CTA

Geef aan waar de focus moet liggen van bezoeker. Waar vraag je actie van de bezoeker. Mooi citaat hierbij is die van Eileen McDargh “Determine your priorities and focus on them.” Focus is the key to success in what every you do. Focus focus

Gebruik je images om de focus aan te brengen. Hier is al eerder over geschreven op Webanalisten door Jorden Lentze verbeteren en optimaliseren.

Gebruik de kleur en grote van je CTA button. Wees niet bescheiden maak de button groot genoeg om op te vallen en test welke kleur het beste werkt. Mijn boodschap, ga testen en kijk welke kleur en welke tekst op welke moment het beste werkt.

Een goede houvast om de kleuren te bepalen van je CTA button is het kleurenschema van Karel Geenen.

En niet alleen in de online wereld worden deze technieken toegepast :)

real world

2. Laat de bezoeker een beetje proeven

We kennen het wel een sample die je thuis ontvangt of een aardige dame die in de supermarkt je een glaasje laat proeven van een heerlijk nieuw drankje. Dit kan je ook op de landingspagina. Laat de bezoeker kort ervaren wat het is om het product/die

Taste a sample

nst in het bezit te hebben. Geef een gedeelte van het boek prijs, door de eerste pagina’s beschikbaar te stellen. Geef een preview van een concert die eraan zit te komen. Laat horen hoe een aantal nummers klinken op het album of geef een Lite versie download. Bedenk hoe dit jou kan helpen de pagina te verbeteren.

3. Het M.I.R.B.O. Principe

“Make It Realy Bloody Obvious” is de boodschap hierbij. Bezoekers op de landingspagina zijn ongeduldig. Laat ze niet hun kostbare tijd besteden om te achterhalen wat je nu precies bedoeld. Geef ze het gevoel dat zij op de juiste plek zijn terechtgekomen.

  • Zorg dat je titel aansluit bij de advertentie die je hebt verspreid.
  • 1 Goal per landingspagina.
  • Focus.

4. Social Proof

Social ProofVeel bezoekers willen bevestiging in hun keuze of nog te maken keuze. Social Proof helpt je hierbij en kan een sterk instrument zijn op je landingspagina. Integratie van data is hierbij een belangrijk aspect. Laat zien dat het populair is en dat het druk is op je website.

  • Geef het aantal verkopen van die dag weer op de website en/of aantal bezoekers.
  • Vanuit social media is het aantal followers goed om te laten zien. Heb je veel followers dan geeft dit waarde/vertrouwen aan de bezoeker en zal hij geneigd zijn jouw te gaan volgen.
  • Testimonals werken ook. Zorg hier voor een eerlijke objectieve testimonial. Hoe persoonlijker de testimonial hoe beter deze zal bijdragen aan je doel op de landinspagina.

5. Betrek de bezoeker

Swiffer voorbeeld

Als je de mogelijkheid hebt los dan tijdelijk het probleem van de bezoeker op. Het zal zijn eerste vraag zijn “Wat heb ik heiraan en hoe lost dit mijn probleem/behoefte op?”. Wederom focus, focus en focus op de usp’s van je product.

En niet opsommen maar vertaal ze naar de bezoeker. Geef aan wat de usp’s bijdragen aan het leven van de bezoeker. Makkelijker gezegd dan gedaan. Dit is de uitdaging van de Marketeer om zijn communicatie om te vormen naar relevantie voor de bezoeker.

Niet “De Swiffer is maar 1 centimeter dik”, maar wel “De Swiffer kan op alle plaatsen komen zelfs onder jouw koelkast.”

Laat tevens zien dat dit kan. Geef een preview van de voordelen. Dit kan een afbeelding of film zijn. Als je hierbij het bezoeker het gevoel kan geven dat hij dit wel MOET hebben dan ben je op de juiste weg.

6. Urgentie

Urgentie en interactieProbeer de urgentie aan te geven indien mogelijk. Wees hierin wel eerlijk en duidelijk. Zeg niet “Koop Nu” terwijl je het morgen en volgende week hetzelfde verkoopt.

Doe dit door alleen vandaag de 10% korting te regelen of een BOL cadeau bon bij je verzekering op zondag. Mijn ervaring is dat dit werkt. Tip verwerk dit niet in je call to action button. De button moet weergeven wat er gebeurt wanneer de click plaatsvindt.

7. Wees beter dan je concurrentConcurrenten

Een “inkoppertje” maar toch. Neem de tijd om bij je concurrenten te kijken. Hoe doen zij het en wat zet jij er tegen over? De bezoeker zal gaan shoppen/vergelijken. Zorg dat je beter bent, test wat werkt en wat niet werkt. Sta niet stil maar dwing jezelf steeds verder te gaan.

Conclusie

Ik vond en vind het een interessant artikel. Een aantal punten waren al reeds genoemd op Webanalisten.nl maar het kan geen kwaad dit te herhalen :)

De principes helpen je de volgende testen te ontwikkelen, je design te veranderen of te experimenteren met je aanbiedingen. Succes met je landingspagina’s en websites.

Geen opmerkingen: