Pagina's

woensdag 24 november 2010

Begin je als Webanalist?

Iedereen verzamelt in de tijd een aantal tools om zich heen waarmee hij uit de voeten kan en die hem helpen zijn werk zo goed mogelijk te doen.

Wanneer je begint als analist kunnen de onderstaande tools je een quick start geven. Naast je Analytics pakket (Google, Omniture, Nedstat of Speedtrap etc) vergroten deze tools snel je inzichten. Ze helpen je wegwijs in het vak maar bovenal op je website.

JING

Een gratis snagit tool. Ideaal om snel dingen duidelijk te maken aan mensen bijvoorbeeld IT. Zeer gebruiksvriendelijk en iedereen die ik het introduceer wordt zeer enthousiast.

TWEETDECK

Wij zijn actief op social media maar ook het volgende van mensen vinden wij belangrijk. Dit is een prima bron om snel aan wardevolle informatie te komen. Ik zelf heb altijd een search op Web Analytics en Google Analytics. Tweetdeck vind ik tot duver de beste tool die mij een goed en duidelijk overzicht geeft.

Q4

De snelste manier om naar je bezoekers te gaan luisteren. Het is een gratis tool.Begin je ergens en is er nog geen survey dan deze installeren en laag hangend fruit wordt snel duidelijk.

Meer tools voor survey kun je hier vinden.

WEBPAGETEST

Een ideale en wederom gratis tool die de performance van je website meet. Je krijgt niet alleen een meting maar ook een overzicht van de verbeterpunten. Aangezien Google hier steeds meer waarde aan hecht belangrijk om dit te monitoren en indien nodig te verbeteren.

SEO TOOLS

Dit is vaak een vak appart. Een aantal tools kunnen je al snel helpen om te kijken wat er verbeterd kan worden. Kijk in ieder geval goed in je Analytics pakket (visits, keywords etc). Op de pagina staan een groot aantal tools die ja kan gebruiken.

Vervolg

Eenmaal de knelpunten geidentificeerd dan op naar het testen van je website. Verzin verschillende varianten en ga deze testen. Dit is by far de beste manier om je website te optimaliseren. Over smaken valt te twisten de uitslag van een test niet.

VISUAL WEBSITE OPTIMIZER

Dit is wat we nu gebruiken. Voor een relatief klein bedrag ben je in no time aan het testen. En geloof me eenmaal begonnen wil je niet meer anders. De tool stelt je instaat om visueel je testen te maken en live te zetten. IT moet je alleen even helpen met de code op de website rest gaat vanzelf.

ANALYTICS AND CONVERSION WEBSITES

Ben je warm gedraaid doe dan verdere inspiratie hier op. Hier hebben webanalisten aangegeven wat de moeite waard is om te lezen en of te gebruiken. Sla hem op in de favorieten en neem tijd om deze door te nemen. O ja en vergeet niet om WEBANALISTEN te volgen.

Succes met je start en ik kijk uit naar al je mooie inzichten die je met ons gaat delen :)

PS volg mij dan volg ik jou ook zeker Follow me

Geen opmerkingen: